Friday 15 July 2011

Tactical Schlecks - 1 - 2 attack paid-off

Photo ikhsan Steephill
Setelah bosan dengan 'waiting game'  GC rivals yang lain, adik-beradik Schleck kelihatan berbincang berdua dalam bahasa Luxembourg, akhirnya Frank bersetuju untuk 'attack' pada baki kilometer ke 3.8km dengan 4 kali cubaan untuk 'test' Gc riders mana yang betul-betul masih bertenaga.

Seperti biasa, Contador, Evans, Basso dan lain-lain terus kelam kabut cucuk angin Frank, kemudian Andy pula mencuba untuk kali kedua, untuk mendapatkan 'confirmation', masih lagi geng Gc yang sama, mengikut rentak kayuhan di belakangnya, cuma Contador kelihatan macam malu-malu.

Frank membuat 'litmus test' yang ke-3 untuk 'double confirm' yang Contador tidak begitu berselera seperti biasa, samada masih dengan 'waiting game' nya atau memang tak bertenaga hari ini.

Attack kali ke-4 Frank, memang terbukti Contador tidak ber'dancing' seperti kebiasaan.'Misfiringe?' dalam bahasa Peghancis. (Adakah dia sengaja menyimpan tenaganya untuk Col Du Galibier nanti? ..dan seterusnya invidual time trial?)

Photo ikhsan Steephill
Frank terus memanjat Luz Ardiden meningalkan semua pesaing-pesaing Gc nya, sehingga hampir menangkap Sanchez dan Venendert, sebelum Sanchez membuat henjutan terakhir untuk mendapatkan 'stage win' yang pertama.

Walau bagaimanapun, Voekler tanpa disangka masih berjaya mengekalkan jersey kuning hasil kejasama kuat dari 'super domestik' Europcar, Encik Rolland.

Edisi petang