Monday 18 July 2011

Kiara Carnival - Race Day 2 - Sesi "Pedal to the metal"

Elite Woman champion, Kusmawati from Mtbm-Polygon Indonesia.
Photo by jason koh
Seperti tahun-tahun sebelumya, hari kedua perlumbaan bermula sesudah subuh dengan acara tradisi, iaitu sesi kelayakan untuk age categori 31-35. Kebiasaannya memang tiada gambar untuk heat categori tersebut disebabkan tiada unofficial cameraman yang sanggup untuk bangun awal. Sesi kelayakkan seterusnya pula untuk kategori 36-40 dan 41 above.

9.30am, acara-acara final pun bermula dengan Woman Elite diungguli oleh pelumba Mtbm-Polygon Indonesia (ketiadaan Maziyaton yang bertugas di Vietnam), dan kedua, pelumba Arus-Polygon M'sia, Miss June.
18-30 finalist, Ameer  of Arus-Polygon M'sia tackling the 'killing bridge' with ease.
Photo by jason koh
10.35am, acara akhir 18-30 bermula dengan menyaksikan saingan paling sengit antara Najmee of Mercury Team, dan Ian of Hammer Nutrician Team, dengan jika dilihat lap timing bagi setiap lap hampir kesemuanya sama hingga ke lap yang terakhir, sehingga juga kedengaran dentuman jeritan dan sorakkan penonton yang teruja melihat classic sprint mereka yang a la 'cavendish dan greipel' ke garisan penamat. 

Akhirnya, photo finish menunjukkan tayar Najmee berada sedikit di hadapan hasil henjutannya yang terakhir.

 3 Abdul Racing's "29Nana" sweeping the berm. Photo by kohmengkal
11.55am, final lelaki 36-40, Saiful Bahri dari Arus-Polygon M'sia, merampas kembali title beliau dari Michael Tighe (Gbc) walaupun dalam keadaan kecederaan tapak tangannya. 

BEFORE: Epul trailing behind Mike at the '3 rollers' berm. Photo by  kohmengkal

AFTER: Click to enlarge photo of  the 4 meters 'young cobra' half standing  at the '3 rollers' berm.
Photo by kohmengkal
1.00pm, "High Noon" at Kiara menambahkan kehangatan final 31-35 yang seperti dijangkakan persaingan antara pelumba SBS-Giant, Bujoe dan pelumba Arus-Polygon, Zamzi Contador. Nasib bagaimanapun tidak menyebelahi Bujoe kerana rantai sepedanya putus dan Zamzi mengulangi kejayaannya pada tahun 2008.

"here comes the new sensation for the next 4 years
to come in  the 31-35 category" 4th place Mr Ejau  prooved discipline
and hardwork paid-off.
Photo by Singurltrek!
Jai of 3 Abdul Racing puntured his front tire all the way to the finish line.
Photo by Singurltrek!
At 2.05pm, dan juga acara terakhir untuk age category, iaitu acara lelaki 41 keatas telah dimenangi semula oleh Effendi Rosli yang tewas kepada 'the penghulu of kiara', Mr Pat Brunsdon pada tahun 2009. Menurut Effendi, keadaan trail baru yang kurang teknikal dan "boleh dikayuh" pada tahun ini yang membolehkannya mendahului Pat.

1st lap: Amir semasa mendahului di "coronary bypass", diekori
rapat oleh Bandi dan 2 rider domestiknya. Photo by jason koh
Season Finale @ 3.10pm, Bandi runs Amok in Kiara! (bukan penyanyi kumpulan Amok). After 2 years hiatus, pembalap Mtbm-Polygon Indonesia ini (gambar di bawah) telah 'meratakan' segala bukit di kiara.

"gurih ya trail nya..flat saja seperti pan-cake" Photo by kohmengkal
Late nite edition.